De term ‘Unified Communications‘ of de afkorting ‘UC‘ wordt de laatste tijd vaak gebruikt, vooral op het gebied van IP-telefonie en headsets. De betekenis ervan is echter vaak niet duidelijk voor elk gebruiker.
Hieronder hebben we in eenvoudige termen geprobeerd uit te leggen wat deze term inhoudt.
Wat betekent Unified Communications?
Unified Communications verwijst niet naar een enkelvoudig product, maar als een verzameling producten. UC gaat over het samensmelten van IT gerelateerde communicatievormen zoals eMail, chat, voip, webconferencing en vele andere. Een goede Nederlandse vertaling hiervoor zou zijn Verenigde communicatievormen.
U kunt deze producten en systemen op verschillende manieren gebruiken. Ze dienen echter allemaal als doel om alle verschillende communicatieplatforms die beschikbaar zijn voor uw bedrijf te structureren en te verenigen, waardoor communicatie tussen medewerkers veel makkelijker wordt gemaakt. Het doel van UC is om zo snel mogelijk contact met een andere te krijgen zonder dat de zender hoeft na te denken over de communicatievorm of het middel dat de ontvanger daarvoor gebruikt. Zo is het mogelijk dat als de zender een sms stuurt naar een ontvanger, de ontvanger een mail in zijn mailbox krijgt omdat UC ‘ziet’ dat de ontvanger op dat moment zijn mailbox open heeft staan en zijn GSM uit staat.
Welke producten en diensten vallen onder Unified Communications?
Omdat Unified Communications geen specifieke term is, zijn de producten, platforms en service die het omvat niet helemaal gelijkmatig.
Er zijn echter bepaalde terugkerende kenmerken van Unified Communication oplossingen die steeds weer verschijnen. Deze omvatten:
Instant Messaging Platforms
Waarschijnlijk een enterprise platform, zoals Microsoft Lync of Skype for Business, waardoor sneller communicatie tussen medewerkers mogelijk is.
Video- en audioconferentie
Maakt samenwerking / vergaderingen mogelijk wanneer uw gesprekspartner op een andere fysieke locatie bevindt.
Cross-platform samenwerking tools
Diverse gereedschappen en platforms die online samenwerking met andere werknemers mogelijk maken.
Presence
Een systeem dat informatie geeft over de beschikbaarheidstatus van een medewerker. Dit informeert u of deze beschikbaar zijn voor telefoongesprekken, instant messaging of e-mail, of dat ze helemaal niet beschikbaar zijn.
Unified Messaging
Hiermee krijgt u toegang tot communicatieplatforms, of het nu Instant Messaging, voicemail of e-mail, van een werkstation of computer.
Wat is een Unified Communications-oplossing?
Een ‘UC-oplossing’ is een plan dat door de integratie van verschillende UC-elementen het doel heeft om de communicatie binnen een bedrijf te structureren en vereenvoudigen.
Het kan betrekking hebben op een individueel product, ofwel een vaste IP telefoon, een headset of een hele verzameling verschillende producten en platforms.